Johanna Vendelin Ihmisten ja luonnon asialla

Korvausehdotus vene- ja moottoripyöräveroille

  • Korvausehdotus vene- ja moottoripyöräveroille

Aiemmin tällä viikolla hallitus päätti luopua kaavailemistaan vene- ja moottoripyöräveroista. Veroehdotukset eivät ehtineet edes eduskuntaan asti, mutta kansan tietoisuuteen ne upposivat sitäkin paremmin. Kauppalehden mukaan hallituksen verovalmistelu on tähän mennessä vienyt rekistereistä pois noin 100 000 moottoripyörää ja yli 4 600 venettä. Tästä aiheutuneet vakuutusverojen tappiot valtiolle ovat 15 miljoonaa euroa. Kun mukaan lasketaan valtion menetykset arvonlisäveroista, polttoaineveroista sekä arviot veneiden ja moottoripyörien kaupankäynnin vähentymisestä, niin veron vaikutus on arviolta 35 miljoonaa euroa miinusta valtion kassaan.

Kyseisillä vene- ja moottoripyöräveroilla olisi pitänyt ennen viime syyskuuta tehtyjen arvioiden mukaan tulla valtion kassaan lisää rahaa 50 miljoonaa euroa. Timo Soinin puheet syksyn budjetti-infossa "herrojen huvikuunareiden ja juppikoottereiden" verollepanosta aiheuttivat kuitenkin käänteisen vaikutuksen. Soinin joulukuinen tarkennus aiempaan puheeseensa: "juppikootteri eli vesijetti", ei sekään auttanut yhtään asiaa. Nyt hallitus on kiusallisessa tilanteessa, missä valtion kassavaje on kasvanut 35 miljoonalla eurolla entisestään. Mitä hallituksen pitäisi tehdä seuraavaksi? Mistä korvaava summa?

Olisi korkea aika myöntää, että uusien verojen tai veronkorotusten tie on Suomessa kuljettu loppuun. Kansalaiset eivät enää niele kiltisti uusia veroja, vaan ryhtyvät vastatoimiin niiden välttämiseksi. Kansainvälinen kilpailu takaa myös sen, että verojen kiristys yläpäässä saattaisi johtaa koulutetun väestön kiihtyneeseen aivovuotoon ulkomaille tai rahavirtojen valumiseen veroparatiisien suojaan entistä tehostuneemman verosuunnittelun  seurauksena.

Tässä tilanteessa voisimme suunnata katseemme verojen sijaan turhiin verovähennyksiin. Mikä voisi olla vähemmän perusteltua nykypäivänä kuin ay-jäsenmaksujen verovähennyskelpoisuus? Valtiontalouden tutkimuslaitos on aiemmin arvioinut, ettei kyseistä vähennystä voida pitää aidosti tulonhankkimiskustannuksena. Siten sen vähennyskelpoisuudesta aiheutuu verotukea. Ay-jäsenmaksujen verovähennyksen hintalappu on vähintään 75 miljoonaa euroa. Tappiota valtiolle ei tämän kelpoisuuden poistamisesta aiheutuisi, mutta sen sijaan verotus samalla yksinkertaistuisi, joten siksi se olisi juuri nyt varteenotettava vaihtoehto hallitukselle.

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

5Suosittele

5 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (6 kommenttia)

Käyttäjän ilkkavarsio kuva
Ilkka Varsio

Tarkoittaako tämä nyt sitä, että 100 000 moottoripyörää siirtyy pois liikenteestä ja 4 600 venettä jää talviteloille. Tuskinpa vaan, mutta jos näin tapahtuu täytyy sanoa, että rikasta kansaa näyttää olevan,- tai sitten tyhmää.

Sama epärationalinen käyttäytyminen syntyisi sitten tästä ay-jäsenmaksun verovähennysoikeuden poistamisesta. Ihmiset jättäisivät protestina jäsenmaksunsa maksamatta ja eroaisivat ay-liitoistaan,- se olisi vastaavasti viisasta.

Minä en ole oikein koskaan ymmärtänytkään, että eläkeläisten, köyhien lapsiperheiden ja lasten täytyy olla osallisena palkansaajien kevyempää verokohtelua tukemassa.

Käyttäjän Granu kuva
Arto Granlund

En minäkään ole oikein koskaan ymmärtänyt, että eläkeläisten, köyhien lapsiperheiden ja lasten täytyy olla osallisena päomatuloilla elävien kevyempää verokohtelua tukemassa.

Käyttäjän ilkkavarsio kuva
Ilkka Varsio

Arto Granlund

Pääomatuloja verotetaan progressiivisesti. Pääomaverokanta on 30 % ja verotettavan pääomatulon 30 000 euroa ylittävältä osalta 34 %. Verotettava pääomatulo määräytyy bruttotulon perusteella.

Pääomatuloista tunnetuimpia ovat luovutusvoitot, osingot ja vuokratulot. Viime aikoina on ollut keskustelua mm. säätiöiden, yhdistysten ja yleishyödyllisten kuppikuntien sekä ay-liikkeen pääomatulojen verottomuus.

Ruletti pyörii tehokkaasti. Jäsenet maksavat jäsenmaksuja ja saavat vähentää sen verotuksessa. Yleishyödylliset yhteisöt säätiöt ja ay liike sijoittaa varat osakkeisiin, kiinteistöihin ja esim. vuokrataloihin ja kerää kymmenien miljoonien verottomat osingot vuokrayhtiöidensä osingoista.

Yleishyödyllisyyden ymmärtäisin hyvin, jos vuokrat kattaisivat taloyhtiön pääoma, velka, hoito-ja korjausmenot. Nyt vuokraustoiminta on puhdasta liiketoimintaa.

Valtio maksaa vuokratukea vuokralaisille lähes 2 miljardia vuodessa näiden vuokralordien vuokrankorotuksien paikkaamiseen.

Yksityinen veronmaksaja maksaa jokaisesta pääomatulon äyristään edellämainitun veropidätyksen mukaisesti. Palkansaajan täytyy ansaita vähintään 50 000 € vuodessa ennenkuin vero% nousee kolmeenkymmeneen prosenttiin.

Suomen pääomatuloverotus on kevyempää kuin EU:ssa keskimäärin. Kyllä Suomessa voidaan pääomatulojen verotusta kiristää, mutta edellytyksenä on kaikkia pääomatuloja saavien tasavertainen kohtelu.

Käyttäjän rakennusliikeerbau kuva
Pekka Iiskonmaki

Suomi meinaa ratkaista ongelmansa keksimällä lisää uusia veroja.

Toivotan onnea Suomen valitsemalla tiellä.

Käyttäjän JuhaniHirvonen kuva
Juhani Hirvonen

Tietenkin tasapuolisesti kaikkiin pääomamuotoihin kohdistuvana.
Viime aikoina on ollut keskustelua mm. säätiöiden, yhdistysten ja yleishyödyllisten kuppikuntien sekä ay-liikkeen pääomatulojen verottomuus. Varsio.
Missähän vaiheessa ja kenen toimesta tälläinen "verottomuus" on lakeihin tullut. Kaikki liiketoiminta on suuressa mitassa on oltava tasapuolisesti kohdeltua. Tuotoista maksetaan verot. Ns. urheiluseura yms. vapaaehtoistoiminta, on kuitenkin mielestäni suljettava pois, jos se ei ole liiketoimintaa "suurimittaisena", yhtiömuotoisena. Tietenkin urheiluseuran pitää pystyä osoittamaan tilinpäätöksessään, että rahat ovat menneet nuorison harrastusmahdollisuuksien lisäämiseen. Kivitettyjä ikkunoita olisi vähemmän...
En sinällään vastusta Ay-liikettä. Mutta moni kuvittelee, että hänen jäsenmaksunsa menee pelkästään työttömyysturvaan ja etujen ajamiseen...
"Suuri Lakkokassa"?? Sijoitustoimintaa, ilman veroja (tuotot)?

Kun lukee Viron mallia; verotus! Sosiaaliturva ei ole samalla tasolla, kaikki katulamputkaan eivät taida palaa. Virossa löytyy tekijöitä ns. paskaduuneihin, Suomessa ei. Siinä meidän järjetelmässämme on yksi paise, joka täytyisi saada puhkaistua vaikka palkkatukimallilla. On luotavissa järjestelmä, jossa työn antaja ei hyödy, esim nuoresta ammattitaidottomasta työntekijästä. Kouluttaa tekijän sovitussa ajassa, sen jälkeen täysi palkka (jos työntekijä on kykenevä). Jos näitä "sopimattomia" sattuu samalle työnantajalle ketjussa. Annetaan koulutus toisen työnantajan tehtäväksi.
Toiminnalla saataisiin uutta veropohjaa ja sitoutettua, ainakin nuorempia henkilöitä työelämään.

Käyttäjän JohannaVendelin kuva
Johanna Vendelin

Olen samaa mieltä, että erityisesti ay-liikkeen liiketoiminta on jo sen verran suuren mittaluokan toimintaa, että on suoranainen vääryys, että ay-liikkeellä edelleen on "yleishyödyllisen" yhdistyksen status ja sitä kautta pääomatulojen verovapaus. Sama pätee muihin suuria voittoja kerääviin yhdistyksiin.

Toivottavasti asiaan saadaan kuitenkin muutos, sillä Harry Harkimon lakialoite (http://blogit.savonsanomat.fi/harry-harkimo/tama-a... ) etenee eduskunnassa. Lakialoitteessa kyse on "työmarkkinajärjestöjen verotuskäytäntöjen yhdenmukaistamisesta". Aloitteen ajatuksena on se, että työmarkkinajärjestöjen tilinpäätösten tulisi olla kokonaan julkisia, jotta kaikki voisivat arvioida, täyttyvätkö niiden toiminnassa yleishyödyllisen järjestön periaatteet.

Toimituksen poiminnat