*

Johanna Vendelin Ihmisten ja luonnon asialla

Työttömän aktiivisuusmalli rankaisee liian aktiivisesta työnhausta

  • Työttömän aktiivisuusmalli rankaisee aktiivisesta työnhausta
    Työttömän aktiivisuusmalli rankaisee aktiivisesta työnhausta

Eduskunta hyväksyi lähes täydellisessä mediahiljaisuudessa työttömän aktiivisuusmallin, joka tulee voimaan 1.1.2018. Koska hallitus on ollut kykenemätön tekemään työllisyyttä aidosti lisääviä toimia, joita olisivat ensisijaisesti

 

1)   yleissitovuuden purkaminen ja

2)   paikalliseen sopimiseen siirtyminen,

 

päätti hallitus keskittyä työttömien kepittämiseen. Aktiivisuusmallissa ideana on, että työttömyys on työttömän omaa syytä ja “laiskuudesta” tulee rangaista.

 

Uusi työttömän aktiivisuusmalli rankaisee työttömyysturvan alentamisella sellaista työtöntä, joka käyttää kaiken aikansa työnhakuun, mutta ei onnistu hankkimaan töitä 65 päivän tarkastelujakson aikana.

 

Aktiivisuusmalli kannustaa esim. korkeakoulutettuja työnhakijoita omaehtoisen aktiivisen työnhaun sijaan hakemaan ja ottamaan vastaan pätkätöitä vähintään 18 h/kalenterikuukausi. Tällöin työtön voi tietysti päättää, tuleeko kannattavammaksi tehdä hanttihommia vaiko ottaa mukisematta vastaan alennettu työttömyysturva.

 

Toisena vaihtoehtona malli kannustaa työtöntä sivutoimiseen yrittäjyyteen. On muistettava, että yrittäjäksi ryhtymisen riskinä on, että menettää kaiken työttömyysturvan mikäli TE-viranomaiset katsovat yrittäjyyden päätoimiseksi. Toisinaan pelkkä Y-tunnuksen hankinta voi johtaa koko työttömyysturvan eväämiseen. On siis arpapeliä ja viranomaisesta kiinni minkälainen yrittäjyys hyväksytään. Otatko siis riskin?

 

Kolmas tapa välttää työttömyysturvaleikkuri on omaehtoinen opiskelu. Tällöin viranomaisen pitää ensin hyväksyä opiskelu työttömyysturvalla tuettavaksi. Aloja, joiden työllisyysnäkymät on heikot, ei yleensä ottaen hyväksytä. Sairaanhoitajan on turha tulevaisuudessakaan haaveilla taiteilijan tai kirjailijan ammatista. Ei auta vaikka kärsisi selkäkivuista. Toisin sanoen työtön ei voi itse päättää, mitä hän opiskelee. Yleensä työtön ei saa edes aloittaa opiskelua ennen kuin on saanut TE-viranomaisilta siihen hyväksynnän. Hylky seuraa yleensä, jos työtön on aloittanut opiskelun “omin luvin”.

 

Työllisyyspalveluihin osallistuminen on yksi tapa välttää leikkuri. Tällaisen kurssin pitää kestää vähintään viisi päivää tarkastelujaksoa kohden. Nurinkurista on, että hallitus on tällä kaudella leikannut nimenomaan työllisyyspalveluista. Työllistämistä edistäviä palveluita voi myös olla epätasaisesti tarjolla riippuen siitä, missä päin maata työtön asuu. Päähallituspuolue Keskusta on siis junaillut ennennäkemättömän epäreilun systeemin, jossa maan eri puolilla asuvat työttömät asetetaan eriarvoiseen asemaan johtuen työllisyyspalvelujen epätasaisesta tarjonnasta tai työpaikkojen mahdollisesta paikallisesta vähyydestä.Korkeakoulutettu työtön ei yleensä hyödy TE-toimiston järjestämästä uravalmennuksesta. Siihen käytetty aika on pois aktiivisesta työnhausta.

 

Kaiken kaikkiaan eduskunnan hyväksymä työttömän aktiivisuusmalli on selkeä työttömyysturvan leikkuri, joka ei palkitse aktiivisesta työnhausta vaan rankaisee armottomasti. Vaikutukset työllisyyteen lienevät vähäiset. Parhaimmillaan malli luo maahamme uudenlaiset pätkätyömarkkinat. Aktiivisuusmalli myös lisää byrokratiaa. Tämän systeemin aiheuttama vahtaaminen, uusien päätösten tekeminen ja valitusten käsittely tulee varmasti kalliimmaksi kuin tällä aikaan saadut näennäiset säästöt.

 

Aktiivisuusmalli olisi pitänyt toteuttaa näin:

 

1)   Työntekijä voi sopia paikallisesti omista työehdoistaan

2)   Työtön (esim. alanvaihtaja) voi valita itse haluamansa alan, jonka opiskelua tuetaan työttömyysetuudella max. 400 päivää

3)   Yrittäjyydelle asetetaan selkeät kriteerit sen suhteen, mikä lasketaan sivutoimiseksi ja mikä päätoimiseksi yrittäjyydeksi. Vasta tulojen tulisi vaikuttaa työttömyysturvan alenemiseen/loppumiseen.

4)   Työtön osallistuu vapaaehtoistyöhön 18 h/kalenterikuukausi

5)   Työttömille tarjotaan räätälöityä täydennyskoulutusta, missä harjoittelusta maksetaan palkkaa

6)   Kannustetaan työtöntä esim. määräaikaisilla veroeduilla muuttamaan työn perässä muualle maahan

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

5Suosittele

5 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (4 kommenttia)

Käyttäjän TapioNippala kuva
Tapio Nippala

Niin...en voi uskoa todeksi tätä poliittista esitytä kun olen itse törmänyt jo kuntouttavan työtoiminan ongelmiin ja ajatellut niin että jos laissa on jotain korjattavaa niin se voitaisiin korjata. Sen sijaan jo olemassa olevan lain suhteen ei ilmeisesti tehdä mitään vaan listätään byrokratiaa jossa voi hyvällä syyllä kysyä mikä pakko joidenkin muotoseikkojen toteutumienn määräajassa joka on selvästi liijan lyhyt aiheuttaisi sanktioita ?

Olisi hyvä jos jostain voisi saada tarkempaa tietoa siitä kuinka nyt esillä ollut aktiivimalli muuttaa jo olemassa olevaa työnhakua ?? Korvaako se jo olemassa olleen kuntouttavan työn mallin vai tuoko se siihen jotain lisää ?
Paljon epäselviä asioita joita tavallinen työtön ei vielä tiedä.
Ehkä vasta sitten kun lakia sovelletaan käytänössä ja mahdollisesti saa jonkinlaiset uudet ohjeet siitä mitä pitäisi tehdä.

Minä en kuitenkaan voi hyväksyä esitetyn kaltaisia lakiuudistuksia koska näyttää sille että ihmisiä juoksutetaan turhan takia saamatta siitä mitään todellista hyötyä. Melkein niin että jos syy valtiotalouden huonoon tilaan on EU kannattajilla ja äärioikeistolla niin sitä lähdetään sitten paikkaamaan jollain hanttihommilla ilman että asianomainen itse siitä voisi sopia ?

Siis aitojen työpaikkojen tai edes kuntouttavan työtoiminan määrärajoista on kysymys. Ei työpaikkoja synny siten että yritettäsiin tehdä jotain tekotyötä tilapäisesti ilman työsopimuksia paikkaamalla sosiaaliturvaa tai kuten kansalaispalkassa oli ilmeinen tarkoitus ulosmitata palkkoja. Kaikki eivät vaan näytä tajuavan tätä asiaa syvällisesti.
Tehdään liijan hätyköityjä lakiesityksiä joista joudutaan sitten riitelemään vuoden päivät.

Aivan kuin vanhat virheet ja työvoimahallinnon lainvastaiset teot haluttaisiin nyt haudata ja mitätöimällä, säätämällä uutta lainsäädäntöä jossa saattaa olla entistä vaikeampi saada sopimuksia aikaan.
Pitääkö työvoimatoimistossa olla jatkossa kaksi todistajaa mukana kun jostain keskustellaan ?
Unohdetaan menneet vääryydet ja luodaan entistä epäoikeudenmukaisempi työnhaku ? Mitä iloa tästä kaieseta voi olla ?

Mikään hyvä ei kyllä pääse tulemaan tällä hallituskaudella esiin; se kuinka lakia selkeyttämällä ja rangaistuksia vähentämällä olisi jo enemmän ihmisiä aktivoituna kun oikeita työpaikkoja ei ole tarjolla.
En usko että työministeriö ja työnantajat pystyisivät luomaan jonkinlaiset halpatyömarkkinat ilman että ihmiset reagoisivat siihen muuten kuin kieltäytymisillä.Miksi vapaaehtoisuudelle ei anneta mitään arvoa jane...

Luulen että edessä on todella riitaisa hallituskausi ja JOulu jos ei itsenäisyyspäivä meni jo piloille. Aivan kuin moraali,arvot olisivat hukassa mistään inhimillisyydestä puhumattakaan ja meille olisi syntymässä jokin hengetön suorittajien joukko jossa toimitetaan vaan asioita kysymättä onko tässä kaikessa mitään järkeä ?
Eräänlainen paskamainen tapa saada lisäsäästäjä työttömistä !

Niille hyväkkäille joiden mielestä 30 euroa kuukaudessa ei ole suuri raha voin suositella pientä koetta jossa itse yrittäisitte elää työttömyyskoevauksilla ja etsiä niitä lisäsäästöjä samaan aikaan kun muut elinkustannukset nousee. Mitä vastaatte niille ihmisille joiden talous on jo niin kireä että sitä 30 euroakaan ei ole mistä ottaa !
Edesvastuutonta yksipuoliesti julistaa tälläisiä lakeja jossa hallituksen oma kannatus on kepulikonstein saatu aikaan eikä sillä olisi oikeutta hallituspaikkaan.

Te olete ajamassa ihmisiä mieron tielle, syrjään ja sitten jossain reservaatiossa tai gettossa " omissa oloissaa" syrjäytyneitä työttömiä.
Lähiöt alkaa muistuttamaan avovankiloita tätä menoa...

Hallitus on luomassa todellista yhteiskunnallista polarisaatiota joka tuoreeltaan tuli esille presidenttiparin julkisesiintymisellä : Tämä hyväosaisen ja omaan pumpuliin kietoutuneen kansanosan elämä on loitontunut kauemmas ja kauemmas huonompiosoisiin nähden. Aivan kuin pitäisi vielä olla hiljaa kaiesta tästä ?
Jättää ikävät uutiset kertomatta ja tuoda sitten se kepittäminen esiin. Siinä missä porvarit katselee omia enkeleitää jää työttmille synkät varjot jäljelle...

Käyttäjän TapioNippala kuva
Tapio Nippala

Niin...ärräpäitä kyllä tulee sitten kun näkee miten laki toimii tai ei toimi kokonaisuudessaan... Korostan sanaa kokonaisuus.

Saku Timosen kirjoituksessa tuotiin esille toimeentulotuki tai se että blogistilta sitten kysellään asioista kun muualta ei tietoa heru.
Pahaa pelkään että vaikka sanktiointi johtaisi - sattumalta ? - toimeentulotuen nousuun jää se silti tasoltaan alemmalle tasolle kuin työttömyyskorvaukset. TUntuu että tätäkään asiaa äänestämässä olleet politiikot eivät ole tienneet , ottaneet asiaoista selvää vaan esitys on mennyt läpi jonkinlaisena luonnoksena siitä millainen sen oletetaan olevan tietämättä tarkommin miten se vaikuttaa työttömien toimeentuloon.

Mielestäni tämänlaiset asiat tuovat kiusallisella tavalla esiin kansanedustajien tason päätöksiä tehdessä. Ehkä enemmän on äänestetty
puolueen mukaan eikä asiasta vaikka luulisi että ongelma koskee kaikkia.
Jos kyse olisi kansanedustajien omista eduista ei tälläistä äänestystä oltaisi käyty. Niistä ollaan hiljaa kuin kusi sukassa.

Edelleen koen että asia liittyy takavuosina muodissa olleeseen köyhyyden poistoon. Silloin kaikki näyttivät olevan tämän aatteen puolella.
Mihin se nyt on kadonut ? Onko tarkoituskin tehdä niin paljon vahinkoa erilaisten etuisuuksien suhteen kuin mahdollista ja sitten toivoa että äänestäjät unohtaisivat kaikki nämä paskalait mitä eduskunnasta tulee ?
Tai niin että lakiesitykset ovat jo lähtökohtaisesti täysin älyttömiä " koepalloja" joita kierrätetään mm. perustuslakivaliokunnassa ?
Missä se on sanottu onko nykyinen aktiivilaki edes toimiva , laillinen ?

Evakkoon pitää kai lähteä ....

Käyttäjän TiinaTeittinen kuva
Tiina Teittinen

Rakentava lähestymistapa tehdä ehdotuksia pelkän arvostelun sijasta. Kiitos.
Itse ihmettelin perustulokokeilun lähtökohtia vaikka ei aihe suoranaisesti tähän kuulukaan. Meillä on kuitenkin jo olemassa soviteltu päiväraha-malli joka mahdollistaa palkkatyön 300 euroon asti työttömyyskorvauksen siitä alentumatta. Hyvin vähän on ollut keskustelua siitä että ylittävältä osaltakin palkka alentaa työttömyyskorvausta varsin maltillisesti, eli työn vastaanottaminen on kannattavaa joka tapauksessa. Toki sitten kuvaan astuvat kannustinloukut.
Perustulon sijasta olisi voitu määrittää tuo soviteltu päiväraha samalle käteen jäävälle summalle. Soviteltu työttömyyspäiväraha loisi pohjan työllisyyskannustimille ilman mitään uusia kokeiluja ja virityksiä.

Toimituksen poiminnat