Etämyynti uhkaa Alkon ikiaikaista monopolia
STM:n virkamiehet ovat palanneet kesälomiltaan takaisin töihin. Ensi töikseen nämä virkaintoiset viskaalit ovat mitä ilmeisemmin kokoustaneet hallituspuolue Keskustan ja Alko Oy:n edustajien kanssa. Nämä ovat kaikesta päätellen päättäneet yhteistuumin edistää Alkon etuja pieni tuskanhiki otsallaan. Toisin sanoen STM:ssä haluttiin kiiruhtaa heinäkuussa, eduskunnan ollessa vielä kesälomilla, sellaista täydentävää lakia, joka pönkittäisi ja suojelisi Alkon monopoliasemaa. Tämä siksi, että hallituspuolue Kokoomus otti kesän puoluekokouksessaan kantaa alkoholin etämyyntikieltoa vastaan. Lisäksi Kokoomus asettui myönteiselle kannalle Alkon monopolin purkamisen suhteen. Kenties virkamiesten oli jopa syytä keskeyttää kesälomansa, koska harmaa pilvi oli yllättäen ilmestynyt Alkon taivaalle kesken mitä parhaimman terassikauden ja alkoholin myyntisesongin.
STM:n EU:lle heinäkuussa toimittamassa lakiluonnoksessa kaikki yli 2,8% alkoholin etämyynti ehdotetaan kiellettäväksi Suomessa. Ruuvia on kiristetty huhtikuun jälkeen, koska aiemmassa ministeriön työryhmän esityksessä olisi kielletty vain yli 5,5% alkoholin etämyynti. Prosenttirajan siirto alaspäin on sinänsä samantekevää näpertelyä kaikille todellisille viini- ja olutharrastajille, joita nettitilaamisen rajoittaminen erityisesti koskisi. Alkossa luonnollisesti halutaan pelata varman päälle: mikään ei saa horjuttaa nykyistä monopoliasemaa. Valtion omistajuus tarkoittaa, että myös STM:n virkamiehet toteuttavat kuuliaisesti Alkon sanelemaa politiikkaa.
Keskioluen (alle 5,5 % alkoholin) nettitilaajat lienevät tosiasiassa harvassa, koska ainakin kaikki tuntemani laatutietoiset olutharrastajat eivät halua rajoittaa makunautintojaan pelkkään laimeaan lageriin. Myös useimmille todellisille alkoholin suurkuluttajille perinteinen keskari maistuu edelleen niin talvipakkasilla kuin kesähelteilläkin. Mitään nettitilauksia kiihdyttävää tekijää tuskin siis on näköpiirissä. Monet viinintuottajat ovat kuitenkin lopettaneet viinin toimittamisen Suomeen kaiketi Suomen epämääräisen alkoholipolitiikan takia. Tältä kannalta alkoholilainsäädännön selkeyttäminen on enemmän kuin aiheellista, mutta se pitää tehdä järkiperustein eikä monopolin ehdoilla.
Etämyyntikiellolla ei ole mitään tekemistä alkoholihaittoja aidosti ehkäisevän alkoholipolitiikan kanssa, vaan kysessä on – toivottavasti – viimeinen ja hieman jo epätoivoiseltakin kuulostava yritys suojella Alkon monopoliasemaa. Tosiasiassa kaikenlainen alkoholin etämyyntikielto loukkaa räikeästi EU:n perusperiaatteita tavaroiden ja elintarvikkeiden vapaan liikkuvuuden suhteen. Kenenkään suomalaisen ei tulisikaan hyväksyä hallitukseltaan toimenpiteitä, joissa yritetään rajata kansalaisten vapautta ohi EU:n sallimien vapauksien. Suomi on osa EU:ta, joten alkoholipolitiikkaa olisi järkevää viedä EU:n viitoittamaan suuntaan.
Puheet “suomalaisesta kansanluonteesta” voidaan täysin unohtaa, koska olemme jo nähneet käytännössä, miten uuden alkoholilain myötä alkoholin kulutus ei räjähtänytkään pilviin. Alkoholin kulutuksemme seuraa pikemminkin euroopplaista laskevaa trendiä, kun nuorison juominen näyttää vähenevän. Monopolia on siten turha enää nykypäivänä puolustella alkoholihaittoihin vedoten. Täysin perusteltua eurooppalaista politiikkaa olisi purkaa Alkon monopoliasema kokonaan. Me emme täällä Pohjolan perukoilla tarvitse monopoleja “terveyshaittoja ehkäisemään” sen enempää kuin muutkaan sivistyneet maat. Paukut olisi sen sijaan laitettava alkoholihaittoja ennaltaehkäisevään työhön nuorison parissa. Ratkaiseva tekijä alkoholihaittojen ehkäisyssä on se, miten hyvin onnistumme ehkäisemään nuorten syrjäytymistä.
Alkoholin ei pitäisi olla jatkuvan mediahuomion kohteena. Alituinen alkoholista vatvominen julkisuudessa on todennäköisesti pitemmällä aikavälillä haitallista ja voi suorastaan vääristää suhdettamme alkoholiin. Täysin tavanomaista eurooppalaista elämää olisi se, että apua tarvitseville on tarjolla laadukasta hoitoa, mutta toisaalta ihmiset voisivat ostaa illallisviininsä tai -oluensa vapaasti lähikaupasta tai nettikaupoista niin halutessaan.
Oikein – 99 % Euroopan unionin yli 500 miljoonasta kansalaisesta ei tarvitse alkoholin etämyynnin kieltoa alkoholihaittojen ehkäisemiseksi – eivätkä tarvitse suomalaisetkaan. 🙂
Ilmoita asiaton viesti
Tässä pari linkkiä aihetta käsitteleviin uutisiin:
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/20180730220110527…
https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/255019-tyrmays-et…
Kokoomuksessa näyttää olevan sellaista näkemystä, ettei etämyynnin kiristys etene eduskuntaan: https://www.verkkouutiset.fi/onneksi-alkoholin-eta…
Ilmoita asiaton viesti
Hyvä, jos asia ei etene!
Ilmoita asiaton viesti
Hitsi kun meillä olisi joku toinenkin puolellamme, mutta ei. Aina se on Jaana Pelkonen. 🙁
Ilmoita asiaton viesti
Monopoli on purettava.
Ilmoita asiaton viesti
Jos haluamme pitää oman lainsäädäntömme terveyskysymyksiin nojautuen niin ei muuta kun viinakortti kehiin.
Teknisesti sellainen voidaan yhdistää vaikka plussakorttiin.
Väkevempien seurustelujuomien ostamisen yhteydesä etäluettavaa korttia olisi vilautettava.
Mutta tästähän ei ole kysymys.
Ilmoita asiaton viesti
Keskusta haluaa jääräpäisesti pedata itselleen vaalitappiota. Viime vaalien alla melkein toteutti sen sillä ”keskiolut Alkoon” -päätöksellä, mutta viime tingassa luopui siitä.
Ilmoita asiaton viesti
Kaavailtu kielto johtaisi todennäköisesti anarkiaan. Kiellosta tuskin välitettäisiin. Kieltolakia on jo täällä kokeiltu heikoin tuloksin.
Ilmoita asiaton viesti
Itse kaipaisin n. 4% vahvuista olutta kauppoihin. Mutta eihän tuohon mennä kun tuotteesta saa suuremman hinnan ja veron mitä enemmän siinä on alkoholia.
Ilmoita asiaton viesti
Kyllähän kaupasta sellaistakin löytyy. Yli ja alle 4%. Myös vaaleaa laageria.
Ilmoita asiaton viesti
Keisari 66 4,2%, Cool Head Brewingin tuotteet ovat 4% melkein kaikki. Tässä nyt ihan minimaalinen otos näistä 4% tuotteista.
Ilmoita asiaton viesti
Litovel
Ilmoita asiaton viesti
Koska mainostaminen lienee kielletty, niin kerron epäsuorasti että Oulun edustalla sijaitsevassa, Perämeren suurimmassa saaressa toimiva panimo valmistaa useampaa 4% pintaan asemoituvaa tuotetta.
Ilmoita asiaton viesti
Ei se siitä ole kiinni. Alle 5% oluet nyt vaan on vaikeampia saada maistumaan hyvältä, tai olla maistumatta vetisille.
Ilmoita asiaton viesti
@10,@11,@12,@13
Täytyypä ryhtyä katselemaan kauppojen hyllyjä tarkemmin jotta löytyy ne 4% oluet. Itse olen jo pitkään sekoittanut III ja I olutta n. 50%-50% suhteessa.
Ilmoita asiaton viesti
Tämä kohta Johanna Vendelinin artikkelissa olisi kaikkien luettava ja varsinkin niiden hemmojen, jotka asiasta päättävät:
”Etämyyntikiellolla ei ole mitään tekemistä alkoholihaittoja aidosti ehkäisevän alkoholipolitiikan kanssa, vaan kysessä on – toivottavasti – viimeinen ja hieman jo epätoivoiseltakin kuulostava yritys suojella Alkon monopoliasemaa. Tosiasiassa kaikenlainen alkoholin etämyyntikielto loukkaa räikeästi EU:n perusperiaatteita tavaroiden ja elintarvikkeiden vapaan liikkuvuuden suhteen. Kenenkään suomalaisen ei tulisikaan hyväksyä hallitukseltaan toimenpiteitä, joissa yritetään rajata kansalaisten vapautta ohi EU:n sallimien vapauksien. Suomi on osa EU:ta, joten alkoholipolitiikkaa olisi järkevää viedä EU:n viitoittamaan suuntaan.”
Se on juuri, kuten Johanna mainitsee! Nyt jos koskaan tulee meidän, jotka kuulumme siihen 90%:n aikuisväestöön, joka ei aiheuta alkoholisairauksilla menoeriä terveyden-sosiaalihuollon budjetteihin, nousta vastustamaan tätä jatkuvaa holhoamista ja politikointia tiettyjen puolueiden, pelkästään heidän arvoperiaatteiden vuoksi noussutta ehdotusta!
Hyvä Johanna!
Ilmoita asiaton viesti
Myös soteuudistuksen yhteydessä suunnitellaan eduskunnassa lakeja, jotka saattavat olla ristiriidassa EU:n asetusten kanssa. Tarkkana saa olla ja tarvittaessa on väsättävä vastineita EU:lle.
Itse suhtaudun varsin kriittisesti THL:n tutkijoiden lausuntoihin alkoholihaitoista, koska Alkon edustajat istuvat THL:n hallituksessa. On mahdollista, että Alkon monopolin olemassaolon sallivat kansanterveyssyyt eivät enää ole perusteltuja. Toisin sanoen emme me suomalaiset ole niin erilaisia kuin muutkaan eurooppalaiset. Vähän aikaa pitäisi vielä seurata alkoholikulutuksen kehitystä uuden alkoholilain voimaantulon jälkeen ja tehdä johtopäätöksiä sitten.
Ilmoita asiaton viesti
Kohta aletaan esittää varmoja laskelmia siitä, että etämyynti aiheuttaa 7000 ennenaikaista kuolemaa vuodessa. Eikös se jotenkin niin mennyt sen vahvemman oluen vapauttamisen kohdalla, kun siitä piti seuraaman valtava hamstrausaalto ja katujen täyttyminen kännipäisillä örveltäjillä.
Ilmoita asiaton viesti
On valitettavaa, että eräät tutkijatkin ovat sortuneet lausunnoissaan ylilyönteihin. Onneksi kaikki tuon tyyppiset ”ennustukset” saa kuitenkin teilattua järkevällä argumentoinnilla.
Ilmoita asiaton viesti